Copyright © 2014 - Tamer Baran - Tüm Hakları Saklıdır.
Bu blogta yer alan yazılar (içerik), 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu gereğince eser sahibi olan Tamer Baran'a aittir. Söz konusu içerik eser sahibinin izni olmadan kopyalanamaz,yayınlanamaz...

16 Ekim 2009 Cuma

Medya balonu King: "Dönüşüm"

King klasik vampir öyküsüne kimi yenilikler getirmiş oluyor; filmin gerilim-korku sinemasına tek katkısı da bu zaten. Geri kalanı, onlarca filmden ezberlediğimiz gerilim numaraları, çığlıklar, makyaj ustalığı ve görsel efektler…

Günümüz dünyasında sanatla ilgili önemli bir gerçeklik, sanat tüketicisinin medya bombardımanı karşısında duyduğu tedirginlik, hiç kuşkusuz… Medya egemenliği yerleştiğinden beri sanat-ticaret dengesinde öylesine sapmalar görülüyor ki, “medya egemen oldu, mertlik bozuldu” demek abartılı değil. Artık kimin dinleneceğine, kimin resmi daha iyi bildiğine sanatseverler değil, medya karar veriyor; tüketiciyi medya yönetiyor. Medya dünyası birbiri ardına balonlar üretiyor ve salıveriyor gökyüzümüze…

Stephen King, nam-ı diğer “dehşet ustası”, bu balonlardan biri değil kuşkusuz, ama insan onun imzasını taşıyan ürünlere bakınca düşüncelere dalmadan edemiyor. Doğrusu Stephen King adı artık kuşkuyla karşılanıyor…

Bunun için elimizdeki en önemli veri, Stephen King’den uyarlanan hiçbir filmin, senaryosunu kendisinin yazdıkları da dahil, kitaplarının ulaştığı etkiyi yaratamamış olması, “dört dörtlük” mertebesine ulaşamaması… Buna son örnek “The Sleepwalkers-Dönüşüm”… Üstelik bu kez bir uyarlama ile değil, King ustanın özellikle sinema için yazdığı bir senaryo ile karşı karşıyayız… Genç kızların kanıyla beslenen bir anne oğulun öyküsünü anlatan film, konusuyla ilgili çekiyor en başta. Hatta filmdeki, yaratıkların kedilerle ilişkisi, yüzlerindeki ani değişiklikler, görünmez olabilmeleri gibi kimi öğeler, gerilim tutkunlarına zevk verebilecek nitelikte. Ama aynı şeyi filmin tümü için söylemek olanaksız.

King “Dönüşüm” ile klasik vampir öyküsüne kimi yenilikler getirmiş oluyor; filmin gerilim-korku sinemasına tek katkısı da bu zaten. Geri kalanı, onlarca filmden ezberlediğimiz gerilim numaraları, çığlıklar, makyaj ustalığı ve görsel efektler…

Filmi “bir Stephen King yapıtı” olarak gördüğümüzde durum daha da vahim. Çünkü King gerilim-korku türünde “usta” olduğunu özellikle ilk dönem yapıtlarıyla kanıtlamış bir yazar. Çeşitli konuları ele aldığı ve başarılı bir biçimde işlediği biliniyor. Ama King ilk sinema filmi senaryosunda nedense, kendisi için çocuk oyuncağı seçilebilecek bir vampir öyküsü seçiyor… Senaryo yazımındaki kolaycı yaklaşımı, epeydir kendisine yöneltilen eleştirileri haklı çıkarır nitelikte: Evet, yazık ki Stephen King, basit, kendisine hiç yakışmayan ürünler veriyor artık.

Sözün kısası, başıyla sonuyla, tüm trükleriyle önceden belli, sınırlı bir izlence “Dönüşüm”… Bu haliyle de doğrusu, zaman geçirmenin ötesinde bir amaca hizmet edemiyor…

Ve “sıkı” sinemasever, King’in, “Tepki”, “Çağrı”, “Medyum”, “Christine” gibi “sıkı” yapıtlarının düzeyine döneceği zamanı bekliyor…

Sinema Gazetesi, 5-11 Eylül 1992

Sleepwalkers / Dönüşüm
Yönetmen: Mick Garris; Senaryo: Stephen King; Yapımcılar: Michael Grais, Mark Victor, Nabeel Zahid; Görüntü yönetmeni: Rodney Charters; Müzik: Nicholas Pike; Kurgu: O. Nicholas Brown; Oyuncular: Brian Krause (Charles Brady), Mädchen Amick (Tanya Robertson), Alice Krige (Mary Brady), Jim Haynie (Şerif Ira), Cindy Pickett (Mrs. Robertson), Ron Perlman (Soames); 1992 ABD yapımı, 91 dakika; Dağıtımcı firma: WB.; Gösterim tarihi: 28 Ağustos 1992

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder